19 Nisan 2010

KADIN TASVİRLERİ




Kimi der ki kadın

Uzun kış gecelerinde
Yatmak içindir.

Kimi der ki kadın yeşil bir

Harman yerinde dokuz zilli

Köçek gibi oynatmak içindir.

Kimi der ki ayalimdir.

Boynumda taşıdığım vebalimdir.

Ne o, ne bu, ne döşek, ne köçek, ne ayal, ne vebal
O benim kollarım bacaklarım.

Yavrum, anam, karım, kız kardeşim

Hayat arkadaşımdır...
NAZIM HİKMET RAN


MESNEVİDE KADIN

İblis, kaç kere masallar söyledi Adem’e


ama sonunda

Havva, ye deyince yedi Adem o meyveyi.

Zulüm ve adalet dünyasında ilk kan, Kâbil elinden döküldü;

döküldü ama kadın yüzünden döküldü.

Nuh, tavada kebap kızartmak istedikçe Vâhile, tavaya

taş atardı.


Kadının düzeni, onun işini şaşırtır, arı-duru öğüt suyunu
bulandırır-giderdi.
Topluma gizlice haber yollar, bu yol yitirmişlerden dininizi

sakının derdi.

Kadınların düzenine son yoktur…” (Mesnevî, VI, 4481-4486 Gölp)



Mesnevî’nin I. Cildinde anlatılan


hikayede erkek akıl, kadın nefis kavramlarıyla temsil edilmektedir.

“Erkekle kadının hikayesini anlattık ya; sen onu nefsinle

aklına örnek bil.

Nefisle akıldan ibaret olan bu kadınla erkek, iyinin

kötünün ayırt edilmesi için gerek mi gerek.

ikisi de su toprak yurtta gereklidir; gece gündüz savaştadır,

ikisi de olaylar içindedir.

Kadın durmadan evin ihtiyaçlarını diler durur; yani

şeref ister, ekmek ister, sofra ister, mevki ister.

Nefis, kadın gibi her şeye bir çare bulmak peşindedir;

kimi toprağa döşenir, kimi yücelik arar.

Aklın sa bu düsüncelerden haberi bile yoktur; Aklında

fikrinde ancak Allah’ın gamı vardır.

Hikayenin iç yüzü bu yemdir; bu tuzaktır ama dış

yüzünü de simdi toptan işit.

Mânâyı anlatmak yeter olsaydı dünya halkı, işten,

güçten kalırdı, düzen bozulurdu.” (Mesnevî, I, 2628-

2635 Gölp.)


“ Tanrı, kadını, erkek onunla yatışsın, erkege eş olsun


diye yarattı; Adem nasıl olur da Havva’dan ayrılabilir?

Erkek, Zâloğlu Rüstem olsa, yigitlikte Hamza’yı geçse

gene de kendi kadınının tutsağıdır.

Dünyayı sözleriyle sarhoş eden bile, ‘Ey kızıl saçlı

kadın! Benimle konuş’ derdi.

Heybet bakımından su, ateşten üstündür ama, su bir

kaba kondu mu ateş, onu fokur fokur kaynatır.

ikisinin arasına , engel olarak bir tencere girdi mi

ateş, o suyu yok eder, hava haline getirir gider.

Görünüşte kadına su gibi üstünsün ama iç yüzden

ona, maglupsun isteklisin

Peygamber dedi ki: Kadın, akıllılara, gönül ehline

adam-akıllı üst olur.

Bilgisizlerse kadınlara üst olurlar: çünkü onlar sert,

pek kaba kişilerdir.

incelik, lütuf, sevgi azdır onlarda; çünkü yaradılışlarında

hayvanlık üstündür.

Sevgi, acımak, insanlık huyudur; öfkeyle istekse hayvanlık

huyları.

Kadın Tanrı ışığıdır, sevgili degil, kadın sanki yaratıcıdır,

yaratılmış değil.” (Mesnevî, I,2435-2446)

blog posts 4

Sansür sonrası Ekşi Sözlük’ün trafiği BTK’nın kapatma kararından Ekşi Sözlük nasıl etkilendi? Twitter benzeri uygulama Bluesky App Store’da ...